Opentuinendag

De eerste opentuinendag in Alphen aan den Rijn is geweest. Het was een prachtige, zonnige dag en de bezoekers lieten zich verrassen op de verschillende locaties. Door het grote artikel in het Witte Weekblad en de aankondigingen met flyers, posters en op internet hebben veel mensen ons gevonden. Voor een eerste keer niet gek. Gemiddeld ongeveer 50 bezoekers per tuin.

Ook hebben we tegels ingezameld voor de actie Tegel eruit, plant erin. Samen met Andre van Dijk van de gemeente Alphen aan den Rijn in het kader van Operatie Steenbreek.

Op naar volgend jaar....

De adressen zijn bij de deelnemers weggehaald, omdat deze informatie niet meer van belang is.

Opentuinendag Alphen aan den Rijn

Zaterdag 17 juni 2017 vindt de eerste opentuinendag in Alphen aan den Rijn plaats. De deelnemers presenteren wij hier. Tuinen open van 10:00 tot 16:00 uur

Tom's Zonnetuin

De zonnetuin is een participatietuin voor iedereen. Met als belangrijkste thema's; ontmoeten en verbinden. Een initiatief van Tom in de Buurt. Meer informatie

Voedselpark Gnephoek

Op een voormalig bedrijfsterrein is in 2015 gestart met de aanleg van een op permacultuur gebaseerd voedselpark. Het doel van deze tuin is bewustwording en educatie over duurzame teeltmethoden van groente, fruit en kruiden. website

Tuin van Hans en Lenie Beuker

Kom kijken in deze vrolijke tuin rondom het huis met een groentetuin, beelden en kleurrijke borders. Hans en Lenie zijn liefhebbers en zetten het tuinhek vandaag voor u open.

Tuin van Wilma Gerver

Naast de gezellige achtertuin kunt u bij Wilma de kinderen mee laten doen aan een bloemschikworkshop.

17 juni 2017 Door Wilma Gerver

Het was een prachtige zomerdag. Lekker vroeg op om alles klaar te zetten en de mensen te ontvangen. 's Morgens vanaf 10:00 uur kwamen er tuinvriendinnen en vrienden op de koffie, die heel gezellig wat langer bleven zitten. Tijdens het geanimeerde gesprek kwam Groei & Bloei regelmatig ter sprake. Verder kwamen er overdag doorlopend bekende en onbekende mensen, die vanaf het balkon en in de tuin mochten bewonderen. Er waren heel leuke reacties. Veel mensen vinden een natuurlijke, niet zo strakke tuin heel spannend en grappig!

De kindertjes waren lief en zij keken hun ogen uit. Ik heb hen ook nog een grappig bijenboek meegegeven. Bloemstukjes vinden zij prachtig en gelukkig gaven de kikkers en hagedisjes ook nog “een showtje”, zo was het compleet!

Jan en ik hebben vele plezier beleefd aan deze dag. Er is op positieve wijze, heel open en doelgericht een beeld van Groei & Bloei weergegeven!

Tuin van Pascha Debets

Een natuurvriendelijke tuin waar u van harte welkom bent.

Rozen aan de Jeltje de Bosch Kemperstraat

Deze opvallende tuin wordt beheerd door Marco Braun. Marco is heel vaak in de tuin te vinden en weet erg veel van planten. Hij werkt bij het rosarium in Den Haag en zijn uitgebreide kennis over rozen deelt hij graag met bezoekers.

Kruidentuin Doornenburg

De openbare kruidentuin aan de Doornenburg is van de gemeente Alphen aan den Rijn en wordt beheerd en onderhouden door buurtbewoners.

Tuin van Afra van Ruiten

Kom kijken in de achtertuin van Afra van Ruiten. Een groene tuin die makkelijk en ruim is op een klein oppervlak. Afra ontwerpt ook tuinen, zie De Ontwerpsalon

Aan de Zegerplas

De tuin van Ruut aan de Stegge is ooit door hoveniers gekozen tot 'Tuin van het jaar'. Een mooi tuinontwerp met vijvers, zichtlijnen naar de Zegerplas, terwijl je er ook ongezien kunt zitten. In de loop van de jaren zijn er natuurlijk aanpassingen gedaan en u kunt kijken hoe deze tuin volwassen is geworden.

Fruitboomgaard Marthastichting

Deze oude boomgaard is lang geleden geplant, toen er nog kinderen woonden in het naastgelegen kindertehuis. De tuin leverde oorspronkelijk het fruit voor het gehele complex. Een boomgaard met hoogstammige fruitbomen komt niet veel voor, zeker niet midden in de stad. Tegenwoordig wordt de tuin onderhouden door Maarten Dekker en hij leidt u graag rond.

Tuin van Elly Hazebroek

Een ruime tuin aan de Rijn met een bosgedeelte. Elly is een tuinliefhebster en dat kun je zien aan de liefde en aandacht die in te tuin zit.

• De deelnemende tuinen zijn te herkennen aan een OpenTuin-vignet, dat duidelijk zichtbaar bij elke tuin geplaatst is.
  • Alle deelnemers zijn enthousiaste en toegewijde tuiniers en halen veel plezier uit alles wat groeit en bloeit. Zij kunnen je alles vertellen over hun tuin, de achterliggende ideeën, inrichting, planten.
  • De deelnemende tuinen zijn op een enkele na open van 10:00 uur tot 16:00 uur.
  • De toegang is steeds gratis.
  • Natuurlijk respecteer jij als bezoeker de tuinen en blijf op de paden. Pluk dus niet ongevraagd bloemen of zaad.
  • Leuk als je met kinderen komt, dat zijn immers de tuiniers van de toekomst. Jammer misschien, maar jouw hond mag niet mee de tuinen in.
  • Als je met de auto komt, parkeer dan zodanig dat u de opritten van bijvoorbeeld buren niet hindert.

We wensen iedereen veel inspiratie, leuke tuingesprekken, uitwisseling van tuinkennis en tuinplezier toe. Misschien kom jij wel op het idee om het volgend jaar anderen van jouw tuin te laten meegenieten. Nieuwe tuin openstellers zijn van harte welkom. We bedanken alle deelnemers voor hun medewerking. Zonder hun belangeloze medewerking kunnen we dit weekend niet organiseren.