Tuinen en parken

Op deze pagina vindt u tuinen en parken in onze omgeving. Ook onze tuinengids is digitaal gegaan en heet Bezoek mijn tuin.

Kruidentuin Doornenburg

Alphen aan den Rijn kent een aantal buurttuinen die door vrijwilligers worden bijgehouden. De kruidentuin aan de doornenburg is er een van. Hier kan je veel verschillende kruiden zien groeien. Voor de kinderen is het leuk dat ze aan de bladeren kunnen voelen en ruiken en zelfs af en toe - onder begeleiding - kunnen proeven.

Tom's Zonnetuin

Naast de 's Molenaarsbrug ligt Tom’s Zonnetuin, een ontmoetingsplek waar mensen bij elkaar komen om te tuinieren en vriendschappen te sluiten. Het door de gemeente Alphen aan den Rijn ter beschikking gestelde gebied vult zich op dit moment met groenten, bloemen, planten en struiken. Tomindebuurt coördineert het harde werken. Heb je nog overbodige struiken, planten, stekken of tuingereedschap dan kan je het bij de tuin afgeven. Vanaf Alphen aan den Rijn na de brug rechtsaf, even 'achterom' naar de tuin.

Archeon, Alphen aan den Rijn

In 2009 is een Romeinse tuin aangelegd in het Archeon. De tuin is voorzien van twee verharde paden, Romeinse beplanting en kleurrijk beeldhouwwerk. Het ontwerp is gebaseerd op opgravingsresultaten en weergaven op schilderingen. De planten werden aangeplant voor gebruik in de keuken en als geneeskrachtige kruiden.

Naast het klooster ligt een grote middeleeuwse kloostertuin met vooral veel kruiden. Verder vind je bij de verschillende woningen tuinen die passen bij het tijdperk van de woning.

Landwinkel Sonneveld - Schenkerij De Boomgaard, Benthuizen

De boomgaard, schenkerij en winkel hebben beperkte openingstijden. Kijk hiervoor op de site.

De Sfeerstal, Nieuwveen

In de pluktuin in Nieuwveen kunt u zelf bloemen plukken en er een mooi boeket van van maken. De grootste keus hebt u in de maanden juli en augustus, maar voor dahlia's kunt u nog terecht tot en met september. Link naar de Sfeerstal.

Buitenplaats de blauwe Meije, Meije

Op deze locatie worden vele activiteiten gehouden. U kunt er terecht voor een kopje koffie tijdens uw fietstocht, of start er uw wandeling of kanoroute. Bent u op zoek naar een leuke locatie voor een meeting of wilt u exposeren, dan kunt u hier binnen en buiten terecht. Naar de blauwe Meije.

Lusthof de Haeck, Woerdense Verlaat

Aan de Hollandsche Kade bij de Nieuwkoopse Plassen is in de vorige eeuw Lusthof De Haeck aangelegd door dr. W.A. Teupken uit Den Haag. Het is nu in eigendom van het Zuid-Hollands Landschap en wordt beheerd door de Vereniging Natuurmonumenten. Het beschermde natuurgebied is ongeveer 11 hectare groot met vennetjes, smalle slingerende paadjes, bruggetjes en mooie doorkijkjes. Ook is er een groot veld met waterlelies die in de zomermaanden prachtig bloeien.

U kunt deze tuin vrij bezoeken. Doe daarbij wel laarzen of stevige schoenen aan.

Boomkwekerijmuseum, Boskoop

Het Boomkwekerijmuseum in Boskoop geeft u een beeld van de geschiedenis van de boomkwekerij. De ontwikkeling van de boomkwekerij vanaf de middeleeuwen tot de moderne sierteelt kunt u volgen in een tentoonstelling met originele voorwerpen, foto's en documenten. Het museum heeft een historische tuin en 's zomers kunt u een rondvaart maken door de sloten van Boskoop in een originele tuindersboot. Naar Boomkwekerijmuseum.

Proeftuin van Holland, Boskoop

De sortimentstuin 'Harry van de Laar', gelegen op de Proeftuin van Holland in Boskoop, trekt jaarlijks vele bezoekers vanwege de grote diversiteit aan bomen en planten. De tuin herbergt, op bijna 2,5 hectare, meer dan 2000 verschillende soorten. Dagelijks is de tuin van zonsopgang tot zonsondergang vrij toegankelijk voor publiek. Link naar tuin.

Rosarium, Boskoop

In Boskoop is het rosarium recht tegenover het station vrij toegankelijk en een bezoek waard.

Natuurtuin de Veenmol, Boskoop

Bij het spoor, dichtbij het station, is een heempad aangeplant. Meer dan 300 soorten planten worden hier beheerd door Hans van Dam en zijn vrijwilligers.