Tuinenreis 2024

Eenmaal per jaar bezoeken we op een dag meerdere tuinen en vaak een interessante kwekerij. Tijdens deze dagtocht gaan we met de bus. Annelies en Ina Wille organiseren de tuinreis. Dit jaar hebben zij voor u een reis naar Twente uitgezet.

Tuinenreis naar Twente vrijdag 21 juni 2024

► Vrijdag 21 juni, vertrek 8:00 uur
Vertrek vanaf parking ARC, Oranje Nassausingel, naast Oranje Nassaubrug, Alphen aan den Rijn. Op dit parkeerterrein kunt u gratis de auto parkeren.

We verwachten omstreeks 18:00 uur terug te zijn.

Prijs voor leden € 60,- en voor niet-leden € 74,-
Kosten voor entree en koffie/thee zijn inbegrepen. MELD je aan via onze website s.v.p.!

Aanmelden tuinenreis

We vertrekken uit Alphen aan den Rijn en rijden naar tuin Olgarden in Deurningen. Er staat een artikel over deze tuin in de Groei&Bloei van november 2023. Sinds 2019 is deze tuin in aanleg. Aan de zijkant van het huis zijn in verschillende borders struiken, vaste planten en eenjarigen aangeplant in ton sur ton kleuren en per border een eigen kleur. Ook zijn er veel rozen te bewonderen. Achter de schuur zijn twee kassen voor verkoop van eenjarigen. Daarnaast is er aan de andere kant van het perceel een pluktuin. De grootte van deze tuin is 4200 m2.

Vervolgens rijden we naar kwekerij Fahner. Deze kwekerij is beschreven in een artikel in de Groei&Bloei van mei 2023, Deze biologische kwekerij bestaat al meer dan 50 jaar en is zeer de moeite waard. De kwekerij heeft veel bijzondere schaduwplanten, clematissen en heel veel vaste planten voor een zonnige standplaats, maar ook grassen, varens en kuipplanten. Daarnaast is er een enorme showtuin te bewonderen waar alle moederplanten in zijn ondergebracht. De laan door de showtuin wordt gevormd door een statige zuilenrij van haagbeuken, die als schildwachten langs de as staan. Deze showtuin is echt enorm groot en wat is hier veel te zien!

Wat een mooie kwekerij gaan wij nu bezoeken. De Border heeft een enorme keuze in winterharde planten en tuinrozen. In het rosarium vind je de mooiste rozen en daarnaast zijn er heel veel voorbeeldborders waar ook de vaste planten worden getoond. Verder is er ook een uitgebreide tuinwinkel aanwezig.

Onderstaand een link naar een filmpje op Youtube over deze kwekerij.

Buiten het tuinpark van kasteel Twickel ligt de moestuin, gelegen naast kwekerij De Border. Een grote tuin, omringd door een dikke muur. Hier worden als vanouds groenten, fruit en bloemen gekweekt voor het kasteel  en de tuinen en voor het publiek. In de moestuin zijn bijzondere kassen te vinden, direct achter de ingang staat het ironhuise, een zeldzame pronkkas uit 1911. Verder is er een oud-engelse anjerkas met een authentiek ventilatiesysteem. Er worden nu andere gewassen gekweekt, maar het heet nog steeds de anjerkas. Er zijn ook nog drie zogeheten pits in gebruik, dit zijn koude kassen voor het afharden van planten. In de verkoopkraam achterin de moestuin worden de rijpe groenten en fruit verkocht; ook zijn er kruiden, eenjarigen en kuipplanten te koop.

Als laatste bezoeken wij de Haarboershof. Deze tuin is beschreven in VT Wonen Tuin april 2021. Ook is deze tuin in Buitenleven aug/sep 2018 beschreven. Deze tuin is 2000 m2 groot en heeft verschillende tuinkamers, waarvan sommige met volières. De volières zijn zo mooi aangelegd dat het wel mini-tuinen lijken. Er is o.a. een parterretuin, een kas, een stiltetuin en verder zijn er heel veel Engelse borders met vaste planten. De eigenaar is helemaal gek van eenjarigen in potten. Wat zijn er hier veel te bewonderen!

Om 16:30 uur vertrekken we weer naar Alphen aan den Rijn en we verwachten omstreeks 18:00 uur terug te zijn.

Prijs voor leden € 60,- en voor niet-leden € 74,-
Kosten voor entree en koffie/thee zijn inbegrepen. Aanmelden voor 15 mei