Tour des Fleurs

door Hans van Dam

Gemeente Alphen aan den Rijn is trots op zijn groenvrijwilligers, particulieren die een stukje (groot of klein) openbaar gebied beheren en daarmee creatieve dingen doen voor de gemeenschap.

De fietstocht vond plaats in samenwerking met VVV Boskoop en Groei & Bloei Alphen aan den Rijn e.o.

Gebiedsbeheerders met hart voor groen offerden er hun woensdagavond voor op en werden, na een regendag, met mooi weer beloond. Beheerders en initiatiefnemers deden hun verhaal over ‘hun stukje groen’. De start was bij het Rosarium, daarna Veenmol, Heempad, Bloemenweide, Fruitvliegjes, strook langs Coenecoop, gebiedjes aan de Mendelweg, Hamwijck, Begraafplaats Reijerskoop. We bezochten een kwekerij in Zuidwijk, waar Wout Wegerif zijn verhaal deed. Een verrassende plek waarvan ik het bestaan niet wist (ik dacht elke hoek van Boskoop te kennen). Via de Spoelwijkerlaan bezochten we de Proeftuin van Holland, waar Peter Westgeest uitleg gaf over heden en toekomstplannen. Omdat de rit inmiddels al drie uur duurde besloot men verdere stopplaatsen te vermijden om door te gaan naar Grand Café Roos, waar de koffie klaar stond en iedereen getrakteerd werd op een gratis drankje.

Wat is het toch mooi om vrijwilliger te zijn. Hulde voor het initiatief en de organisatie.