Presentaties en lezingen in 2024

Anneke verzorgt de lezingen. Bij alle lezingen zijn partners en vrienden van harte welkom! Het is wel belangrijk dat u zich vooraf aanmeldt.

Stinzen- en voorjaarsbloeiers

Door Jos Ketelaar

► Dinsdag 6 februari 2024 19:30 uur Bezoekercentrum Veenweiden, Burgemeester Bruinslotsingel 15, Alphen aan den Rijn. Zaal open 19:00 uur aanvang lezing 19:30 uur. Entree leden € 4, niet-leden € 6.
LET OP: dit is een gezamenlijke lezing met het IVN en heeft een AFWIJKENDE AANVANGSTIJD.

De stinzenplantengroep is een groep planten die van oorsprong groeit rondom de staten in Friesland. Een stinz is de oorspronkelijke benaming van een van een door steen opgetrokken groot landhuis, omgeven door een gracht met een boomsingel. In de schaduw van de bomrn groeiden planten die bij deze typische omgeving horen. Later onderzoek wees uit dat ook in het midden en in de duinstreek veel buitens zijn met deze typische stinzenflora.
Veel van deze soorten zoals winteraconiet, sneeuwklokje en holwortel om er maar een paar te noemen, zijn ook goed in privétuinen toe te passen.
Er zijn nog meer leuke voorjaarssoorten die geschikt zijn voor privétuinen, niet alleen de kerstrozen in vele kleuren, maar ook de vele iris soorten en het leverbloempje. Er wordt besproken welke heesters die in het vroege voorjaar bloeien goed te combineren zijn met stinzenplanten.
De herfst is het moment om de stinzenplanten aan te planten en het zijn soorten die vele jaren op dezelfde plaats blijven en zich zelfs uit kunnen breiden

Natuurlijk tuinieren met planten en dieren

Door Leo Brand
► Woensdag 13 maart 2024 20:00 uur, Langenroode, Genielaan 1, Alphen aan den Rijn. Entree en consumptie gratis.

De tuin is niet meer los te zien van de ruimten waarin we leven. Het plezier in tunieren sluit naadloos aan bij de wens om meer aandacht te besteden aan natuur en milieu binnen onze omgeving. En .... er is gelukkig ook steeds méér aandacht voor het natuurlijk tuinieren. Maar wat houdt dat nu precies in en wat is het verschil met het regulier tuinieren? Egenlijk zijn de verschillen niet zo heel groot. Ruim negentig procent van de huidige tuiniers zijn in hun hoofd al lang bezig met natuurlijk tuinieren en vertalen dat steeds meer naar hun eigen tuin. Toch zou er met wat meer inzet, misschien met wat meer kennis, nog meer dingen kunnen verbeteren, zodat we nog meer kunnen genieten van de natuur in onze tuin.
Leo Brand zal deze avond laten zien hoe we met slechts een paar hele kleine ingrepen bijvoorbeeld nog meer vlinders en vogels naar onze tuin kunnen lokken. Ook zal hij aandacht schenken aan hoe we het bodemleven kunnen beïnvloeden. 'Natuurlijk Tuinieren met Planten en Dieren' geeft inzicht in heel veel leuke dingen die men in eigen tuin kan realiseren zonder al te  veel moeite.

Mooie borders, prachtige combinaties

Door Martje van den Bosch

► Donderdag 19 september, Wijkcentrum Kerk en Zanen, De Oude Wereld 51-59, Alphen aan den Rijn, Entree leden € 2 en niet-leden € 3. Zaal open 19:30 uur aanvang lezing 20:00 uur

Wat je mooi vindt, is natuurlijk persoonlijk. Wat je in een tuin graag ziet, hangt daarnaast ook af van wat je graag terugvindt in de tuin. De één wil in een tuin tot rust komen, de ander zoekt er juist levendigheid. Toch kunnen we stellen, dat een tuin bevredigend voor het oog is als er sprake is van een zekere harmonie. Tijdens deze lezing hoort u welke aspecten daarin een rol spelen zoals kleur, vorm, herhaling, stijl, opbouw en functies van beplanting. Martje geeft daarbij handige tips and tricks voor zowel nieuw te ontwerpen als bestaande borders om in uw eigen tuin mee aan de slag te gaan. Zij illustreert haar verhaal met veel foto's van De Tuinen in Demen. Martje van den Bosch studeerde filosofie en was jarenlang docent aan onder andere Avans Hogeschool. Sinds 2006 is zij fulltime met tuinen bezig. Zij schrijft er over, ontwerpt voor anderen en zij werkt in de Tuinen in Demen, die zij met haar man heeft ontworpen en aangelegd. www.detuinenindemen.nl . In het verleden is deze tuin tijdens een tuinenreis van onze afdeling bezocht.

Bomen uit alle windstreken

Door Frans van Bussel
► Woensdag 16 oktober, Langeroode, Genielaan 1, 2404 CH Alphen a/d Rijn. Entree en consumptie gratis. Zaal open 19:30 uur, aanvang  20:00 uur.

Bomen vertellen ons vele verhalen: hoe ze groeien, hoe ze onderling communiceren, waar ze vandaan komen en wat ze voor ons betekenen. Het is een fascinerende wereld. In deze presentatie lichten we een tipje van de sluier op. Bomen bepalen in sterke mate het landschap en daarmee ook onze waardering daarvoor. Veel boomsoorten komen van nature in ons woongebied voor, waar ze al of niet aangeplant bossen en bosschages, houtwallen en ruigtes vormen. Ook uit verre streken zijn hier boomsoorten ingevoerd vanwege hun bijzondere vorm, bloei of herfstkleur of voor een goede houtopbrengst. De presentatie geeft een beeld van gewone en bijzondere, grote en kleine boomsoorten en hun functie en toepassing. Ook de groei en levenscyclus van een boom komt aan bod. Daarnaast laten we u ook de herfst- en winterkenmerken in allerlei vormen en kleuren zien van algemene inheemse bomen. Ook in de herfst en winter zijn bomen rijk aan vorm en kleur, als je er maar oog voor hebt.